Internship in Cape Town

Då var det dags att skriva det första inlägget från Obs i Kapstaden dä jag nu befinner mig för 10 veckors praktik. 
Jag vet verkligen vart jag ska börja, efter att ha varit här ca en vecka har jag hunnit få mer intryck av månniskor än vad jag fått under hela min tid på utbildningen till behandlingspedagog. 
För mig var det självklart att lägga min praktik här, eftersom jag ville se skillnaden mellan Sverige och Sydafrika. Men även för att det är jag har mitt hjärta, för landet med alla kontraster och alla skillnader, men även landet med så mycket underbart fina människor och min andra familj.
 
Jag kom till Kapstaden 7/10 vid lunchtid, tillsammasn emd en anna svensk tjej som heter Moa och ska vara volontär här i 6 veckor. 
Vi blev upphämtade av Tania och åkte till huset. (Bilder kommer senare) 
Första veckan var ganska lugn, med att lära känna området, de centrala delarna och träffa min handledare i de olika projekten.
 
I lördags var vi ute i en kåkstad som heter Phumlani och där bor det ca 8000 människor, alltså mer än min hemort.
Det fanns ca 135 toaletter och 8 fungerande ställen att hämta vatten på. 
Vi åkte dit ett gäng från organisationen jag åker med, Southen Ambition. Detta händer någon gång per månad och det är någon timme av lek och umgänge, sedan får barnen juice, lite snacks och frukt.
Underbart fina och härliga barn som inte kommer ha en framtid som är väldigt oviss. Det finns inte någon förskola där, då den förra som fanns brann ner för ca 2 år sedan.
 
 
En söt liten tjej som var väldigt kramig. 
 
Ska försöka få upp fler bilder när vårt internet är lite snabbare.
 
 
 
Idag hängde jag med en man vid JP på soppköket för hemlösa, eller människor med väldigt låga inkomster. En välbekant doft spred sig i lokalen. Det var gröt till frukost, pap gröt. Vilka minnan av det.
Spelade även fotboll med ett gäng barn på 7 år efter deras skola. En av de varmaste dagarna hittills och vi spelade på en ganska stor plan, ialla fall om man är 7 år.
Jag gjorde ett mål och många av killarna gjorde high-five. Ska bli kul att följa dem lite och lära känna dem lite.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback