Kontrasternas land

Igår hade jag en hel dag tillsammans med JP, som är en av de som är ansvariga för soppköket där jag är med. DIt kommer det en del hemlösa för att få frukost eller vissa dagar lunch. På eftermiddagen kommer det barn som slutat skolan och i väntan på sina transporter hem är och hänger lite, spelar fotboll, käkar mellanmål.
Det var springbreak förra veckan och nu den här veckan är det lite olika med barnen, men om någon vecka kommer det vara upp till 30 kids ibland. Jag ska eventuellt hålla en tjejgrupp en dag i veckan med de lite äldre tjejerna, får se lite vad vi sak hitta på. Fått lite tips och ideer av Tania, som är en svensk tjej som jobbar för organisationen Southern Ambition jag åker genom.
Det kommer bli kul att lära känna alla barnen och se hur de utvecklas.
 
På eftermiddagen, kvällen så var jag på ett av härbärgena som John har. Där bor det ca 12 kvinnor och 18 män. De är "inne" i härbärget, och har kommit så långt att inte längre är "hemlösa", utan under fasen att komma på fötter igen. Härbärget har även "akutplatser" ca 30 st, och vissa stannar tills de kan få bo inne i killarnas rum, medan en del bara sover där ett par nätter, får lite mat och kunna duscha, mot en liten summa pengar.
Jag hade några intressanta samtal med vissa, alla är väldigt öppna och pratar om vad de kommer ifrån. 
 
Under dagen hade jag samtal med JP om hur det kan vara i de olika delarna av Cape Town. 
Många av de barnen som går i närliggande skolor av Obs(där jag bor) och Salt River, där soppköket ligger, ca 15 min bort, går det barn från olika delar av stan. Mindre townships. I vissa av de delarna finns det verkligen ingen inkomst i familjerna. Det är i de townshipsen som det finns många barn som själva får barn. I Sydafrika är det likadant att de har liknande barnbidrag. När vissa ungdomar får reda på det, och får insyn på hur det funkar, blir de gravida och får på så sätt en inkomst, genom sitt barn. Det är en vanlig syn, och trots att HIV är en stor sak här i landet, så är det inte sa att föräldrarna till dessa ungdomar försöker förhindra det, det kan i vissa fall vara så att de uppmuntrar till det. 
En av alla dessa tankar och känslor som är så olikt Sverige. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback